Thursday, December 20, 2012

Cara belajar yang betul

Okay,sambung balik menulis...

Belajar?Cara belajar yang betul...adoilah,cik siti ni,dia pun tak berapa betul cara study dia nak ajar orang.Pirah... kan...

Tapi,belajar ni tak semestinya korang ...

24 JAM KENA STUDY TANPA HENTI

Dan korang jugak tak perlu...

HABISKAN BACAAN SEMUA BUKU RUJUKAN

Tapi,belajar ni korang kenalah macam ni...


So,macam mana erk nak belajar dengan cara yang betul.Aku sebenarnya telah mengeksperimenkan diri aku sendiri sebagai bahan kajian.

Korang tahu,masa mula-mula aku masuk matrikulasi,aku kekalkan cara belajar SPM,tapi sebenarnya aku sendiri yang kena ubah cara aku tu.Aku pun ubah cara belajar aku masa semester 5...

Dan alhamdulillah...

Okay,balik kepada topik.
 
1.Bila belajar,korang kena betulkan niat korang tu.Jangan belajar sebab nak pass exam aje.Tapi,sebenarnya korang nak cari ilmu banyak-banyak.

2.Pasangkan niat korang 'aku nak belajar betul-betul demi emak ayah aku'.Jadi,kalau kita sebut nama emak ayah kita macam mana pun mak ayah kita,diorang tetap mak ayah kita.Dan kalau kita sebut sebab emak ayah kita,insyaAllah,Tuhan akan permudahkan apa yang kita hasratkan tu.

3.Tidur wajib cukup.Korang tak perlu stay sampai pagi semata-mata nak study.Itu cuma boleh memendekkan lagi daya tahan otak  korang nak berfikir.Kenapa aku cakap macam tu? Sebab benda-benda macam ni aku pernah buat,so aku tak nak orang lain buat benda macam aku buat ni.

4.Kenapa aku suruh tidur cukup?Sebab bila dalam kelas otak korang segar untuk serap apa-apa yang korang tumpu.So,takdelah korang terangguk-angguk tanpa korang paham pun apa yang lecturer ajar kat depan.

5.Amalkan kismis.Aku ambil kismis tok guru.Di samping boleh tahan satu semester,aku dapat memudahkan otak dan fikiran aku bila belajar.So,aku lebih prefer kalau korang ambil kismis sebagai makanan tambahan.

6.Sarapan dan diet seharian kena betul dan seimbang.Korang yang tak ambil sarapan,pelislah ambil sarapan.Bukan apa,sebenarnya kalau tak ambil sarapan,otak kita not function at all pun.
So,ambil sarapan,makanan tengahari betul-betul ikut time.

7.Buat past year.
Dolulah...aku rajin habiskan satu buku.Tapi,bila time exam,aku tak reti jawab pon.So,sebenarnya kalau buat past year,ia melatih otak korang untuk mengingati apa yang korang praktis tu.So,buatlah past yer banyak-banyak okay.

8.Dhuha time !
Well.Solat dhuha itu mestilah dah jadi kemestian untuk rezeki terbuka kepada kita.So,bila time lepas subuh tu,tak payah tarik selimut,tapi tariklah sejadah dan telekung,buat solat ni.Dua rakaat jer pun.Okay,nasihat pada diri sendiri jugak !

9.Done?Tak habis lagi...Banyak-banyak baca al-Quran dan buat air dari surah yassin.
Kenapa kena buat?Dari korang minum air berkarbonat,better korang minum air ni.Untuk terangkan hati jugak..kan..

10.Bila stress,buat perkara yang boleh korang lupakan pada stress korang tu.Macam aku,aku suka main sudoku.Walaupun people akan cakap,apa hal budak ni main sudoku?Tak sakit kepala ke?Lantak..lantaklah apa orang nak cakap.Asalkan bila aku stress,aku boleh wat benda yang aku suka and benda tu tak mendatangkan bahaya pun pada siapa-siapa,so pedulikan..

Okay,di samping tu,amalkan solat hajat dan solat sunat taubat.Kalau boleh jangan tinggallah ya..Korang pun jangan malu bertanya,sebab malu bertanya itu sesat jalan.Kita kena cari guru,bukan guru yang cari kita.Okaylah sweetheart,aku kena stop tulis sebab nak sambung buat kerja aku.Okay,assalamualaikum !

2 comments:

Bicara seorang pemerhati...

Blog ini dimiliki oleh Cik CT.