Thursday, July 18, 2013

KENANGAN: BILA KESUSAHAN MENGAJAR KITA TENTANG ERTI HIDUP

Salam Jumaat.
Salam buat semua.

Tiba-tiba bila ramadhan datang ni, aku mula terasa gatal tangan nak menulis menaip tentang hal kesusahan. Semua orang kalau yang seperti aku pernah susah kan? Maksud aku hidup susah.
Tapi, ada jugak orang yang tak kenal erti kesusahan hidup, jadi yang itu memang rezeki dia dan dia kena bersyukur dengan apa yang dia dapat.

Soal kesusahan membuatkan adakalanya aku bersyukur sebab aku dilahirkan dalam keadaan susah. Tapi, hari ni aku saja nak share pasal kesusahan keluarga aku semasa kecil. Tapi, alhamdulillah sekarang ini kehidupan kami bertambah baik.

1. Pergi sekolah bawak duit dua kupang.

Yer... mesti ada yang percaya kan? Heheh... tapi waktu tu kebanyakan kawan aku bawak duit seringgit dua. Tapi masa darjah satu aku cuma bawak dua kupang. Tapi, nak kisah apa kan, memang orang dulu pun bawak duit lima duit ja pon...
Masa tu duit cuma cukup untuk beli air segelas ngan sebijik kuih.
Kalau ada rezeki mak atau abah aku bagi tiga kupang. Tu pun bolehlah dan nak makan mi goreng sepinggan.

2. Makan berkongsi.

Kalau abah aku beli burger mesti kitorang kerat empat. Mak aku mesti beralah punya. Tapi, bila kenang-kenang burger tu daifnya bila kena kerat empat kan? Dapat banyak mana sangat boleh telan masuk mulut. Tapi, itulah kenangan.

Bila beli aiskrim pun, kena kerat tiga. Aiskrim bukan cornetto, magnum ke apa.. aiskrim batang jer pon. Tu pun kena kerat jugak. Adik lelaki aku yang bawah aku selalu dapat bahagian tengah.
Heheh... ketawa sedih.

Bila beli pisang goreng, kami akan dibahagi. Adalah sorang dapat dua bijik jer. Tapi, tu pun dah cukup bersyukur time tu.

Banyak lagi yang kami tak mampu. Tapi, ni jer aku boleh kongsi.

3. Pakai baju bundle kena ejek dek orang.

Well... sebab aku susah nak merasa baju supermarket pun payah. The store ke pacific ke tak payah cakaplah. Tak pernah aku beli baju time tu. Beli baju pun yang orang lain lelong pakai kereta diorang. Siap kena ejek lagi sebab baju aku lusuh. Bila kena ejek, balik aku menangis cerita kat emak aku. Tapi, mak aku cool aje.

4. Orang tak mau kawan dengan aku.

Mungkin sebab susah, jadi automatik aku agak dipinggirkan. Masa tu aku rasa eh aku ni hodoh ke? Sampai orang ejek aku busuk. Aku pun tertanya-tanya kenapa aku takde orang nak kawan dengan aku.
Jadi bila aku tanya diorang jawab diorang , "mak kita tak bagi kawan dengan engko."
Sekali lagi balik rumah citer kat mak.
Mak macam biasa cool.
Tapi sedih sebenarnya tu.
Saja buat cool. Sayang emak abah.

5. Balik kampung naik trak askar.

Masa tu macam nikmat jer boleh balik kampung dengan kenderaan ni. Tapi, bila sekarang ni aku pikir balik, susah betul sampai kena tumpang trak askar. Sebab masa tu abah tak beli kereta lagi.
Jadi, secara automatik kena naik trak yang ada tilam dalam dia sebijik dua, buat lapik tido.

Kalau pergi bandar pun mak, aku dengan abang aku naik bas. Abah dengan adik-adik aku naik moto.
Tapi, masa tu rasa excited segala bagai jer. Tak pikir pun yang emak lagi sedih kena naik kenderaan awam.

6. Tak naik supermarket besar-besar.

Kalau masa tu, abah selalu beli barang dapur pun kat kedai felda. Tak silap aku abah pernah berhutang dengan felda. Tak pasti. Tak silap akulah. Dan punyalah susah sampai aku selalu teringin dora punya coklat tapi tak dapat.
Aku pun tak kenal apa tu da store segala bagai.

KFC, McDonald apa-apa lagi pon aku tak kenal. Tapi, budak lani rezeki diorang lebih baik dari aku.
Baby-baby dah makan semua benda tu.

Alah.. aku cakap kat sini macam aku sorang ajer kan susah? Ceh... ada lagi ramai orang susah dari aku.
Kalau kita rasa susah, makan nasi lauk telur masak kicap, orang lain lagi susah tau. Orang lain entah ada nasik kan tidak. So, kena bersyukur banyak-banyak. ALHAMDULILLAH.

okaylah, aku nak masuk kerja . Masa rehat dah habis. So, aku nak pergi kerjalah. Nak kena kerjalah.

# Puasa baru seminggu dah sibuk pasang lagu raya.

No comments:

Post a Comment

Bicara seorang pemerhati...

Blog ini dimiliki oleh Cik CT.