Monday, August 5, 2013

Balik Kampung

Salam to all...

Dalam dingin subuh hatiku terusik
kenang nasib diri di rantauan

Lagu raya terus bermain di corong radio. Tak kiralah di mana saja. Kalau tak kedengaran di radio, kita atau orang lain sekitar yang pasang.
Macam-macam lagu kita boleh dengar.
Cuma bukanlah aku nak kritik ke apa, tapi aku lebih suka dengar lagu lama dari lagu baru. Nilainya lebih sentimental.

Berada di rantauan walaupun cuma berpisah daerah dan negeri saja, tu dah banyak mengajar aku betapa kita kena menghargai keluarga kita.

Dolu.. satu ketika bila naik bas, mesti depa pasang lagu raya.
Lagu balik kampung la.
Lagu suatu hari di hari raya.
Hua... masa tu ataih bas rasa nak melompat terus jer dari kelantan pi kedah.

Tapi, tu dolulah...
Satu ketika dolu.

Walaupun kelantan tu cuma jauh negeri jer..
tapi kan nak merentas hutan belantara tuh.. fuh... cukup-cukup penat. Terasa jauhnya beribu-ribu batu.
Masa tu seminit pun terasa sejam
sejam pun terasa sehari...

Tapi, tulah namanya pengalaman.
Pengalaman tu yang banyak mengajar kita tentang erti kehidupan.

So, sekadar perkongsian, tips balik kampung aku rasa nak kongsi...

1]  Tiket kena booking awal

Bukan sebarang tiket ya! Maksud aku tiket bas ke kereta api ke. Jangan korang tunggu sehari nak raya baru pi amik tiket. Memang tak balik rayalah jawabnya. Bukan apa... takutlah last minit punya tiket nampak gayanya tiket naik lori ayam jer lah jawabnya...
Amik tiket awal senang. Korang tak perlu pikir dah bila nak dekat raya...

2] Pastikan korang amik cuti awal.

Maksud aku pada yang tengah belajar tu cuba korang confirm ngan lecturer korang bila korang nak balik cuti. Sebab ada lecturer nak ganti kelas lepas raya sebab nak raya dulu. Ada jugak lecturer yang tak kurang tegasnya. Itu masalah sikitlah...

3] Beli persiapan untuk raya awal

Kalau malam raya baru nak cari baju kurung ke apa, korang kena menghadapi semua kesesakan lalu lintas. Kalau korang sabar, takpelah. Tapi, bagi orang yang badannya saiz baju payah nak dicari, lebih baik korang sedia awal. Takut takdelah baju raya korang nanti.

Apa lagi erk... nanti aku kongsi balik ya. K bai!

No comments:

Post a Comment

Bicara seorang pemerhati...

Blog ini dimiliki oleh Cik CT.